Mat enligt tallriksmodellen

Tallriksmodellen är en klassisk modell som länge använts för att på ett enkelt sätt förklara hur en vanlig måltid ska komponeras för att ge en hälsosam kost. Tallriken ska bestå av en viss del kolhydrater, fett och protein.

Idag kommer allt fler rapporter om att övervikten och stillasittandet ökar. Diabetes, ledproblem och hjärt- och kärlsjukdomar blir vanligare och många menar att felaktiga matvanor är boven i dramat. Det finns sätt att förbättra sin hälsa och gå ner i vikt samtidigt utan att behöva leva på bantningspulver eller gurkstavar. För den som har ont om tid är en matkasse ett bra alternativ eftersom du slipper lägga tid på planering och att springa till affären. Hos matkomfort hittar du nyttig och god mat och kan välja mellan bland annat vegetariska matkassar eller en matkasse med måltider som bara tar fem till tio minuter att tillaga.

Tallriksmodellen från Livsmedelsverket

Livsmedelsverket är den myndighet som ansvarar för säkra livsmedel och bra matvanor. De har tagit fram en tallriksmodell som vägledning till bra matvanor. Tallriksmodellen består av tre delar:

  • Grönsaker och rotfrukter.
  • Potatis, pasta, bröd, gryn, ris, bulgur, mathavre och matkorn. Gärna fullkorn.
  • Kött, fisk, ägg, bönor, linser och ärter.

Den vanliga tallriksmodellen består av lika stora delar av den första och andra gruppen samt en något mindre del av kött och fisk. För några år sedan uppdaterade Livsmedelsverket rekommendationerna med olika tallriksmodeller som tar hänsyn till hur fysiskt aktiv en person är. Den som är stillasittande ska minska ner på andelen pasta, potatis eller ris och istället öka andelen grönsaker. Den som rör sig väldigt mycket kan istället öka andelen potatis, pasta och liknande. Livsmedelsverket har också tagit fram en tallriksmodell för äldre med nedsatt aptit. Äldre kan ha svårt att få i sig tillräcklig med energi och bör därför öka fettmängden och äta små men proteinrika portioner.

På Livsmedelsverkets webbplats kan du ladda ner tydliga illustrationer på hur fördelningen av livsmedel på tallriken ska se ut. Tallriksmodellen säger ingenting om antal kalorier du ska äta. Om du har problem med övervikt och vill använda tallriksmodellen gäller det att se över hur stora tallrikar du har hemma. Ofta vill de flesta fylla en tallrik och då är ett bra knep att använda små tallrikar för att lura sig själv att det är en rejäl portion trots att det är en modest portion.

Äta med glädje

Det är lätt att mat reduceras till kalorier och näringsämnen. Tänk på att mat också är en källa till glädje och gemenskap. Att samla nära och kära runt middagsbordet handlar inte bara om andelen protein, fett och kolhydrater men ofta är den mat vi tillagar och äter tillsammans med andra nyttigare än snabbmat som äts i bilen eller bussen.