Matlagning för viktnedgång

Att gå ner i vikt kan vara svårt oavsett hur mycket eller lite man vill gå ner. En del väljer att gå på olika dieter för att gå ner i vikt, men det är inte nödvändigt om man inte vill det utan man kan äta sin vanliga kost. All viktminskning sker genom att man äter färre kalorier än vad man gör av med. Vill man bara gå ner i vikt spelar det egentligen inte någon roll vilka livsmedel kalorierna kommer ifrån, men man ska ändå äta hälsosamt för att få i sig alla nödvändiga mineraler och vitaminer. Genom att laga maten själv kan man enkelt få i sig allt man behöver och ligga på ett kaloriunderskott som leder till viktnedgång.

Rätt portionsstorlek är viktigt

Kvinna med för stora byxor

Hur många kalorier man behöver varje dag är individuellt och beror på ens längd, nuvarande vikt och aktivitetsnivå. När man har räknat ut hur många dagliga kalorier som krävs kan man planera matlagningen. Det går att äta den mat som man vanligtvis äter, men skär ner portionerna till hälften. Lägg sedan till grönsaker för att bli mätt. Grönsaker har låg kalorinivå men är rika på fibrer, mineraler och vitaminer som bidrar till en hälsosam kropp. Räkna gärna ut hur många kalorier måltiden ligger på, men du kan även ta hjälp av måltidsersättningen yokebe om du vill vara säker på att åtminstone en måltid är kalorisnål.

Fördela kalorierna jämnt över dagen

Om en genomsnittlig kvinna behöver 2000 kalorier om dagen kan hon ligga på 1500 kalorier under viktnedgången. Det kan vara en bra idé att kolla upp hur många kalorier dina favoritlivsmedel har för att se hur de kan vara en del av kosten. Satsa på att äta cirka 400 kalorier på morgonen, för frukosten är dagens viktigaste mål som lägger grunden för hela dagen. Lunchen kan ligga på 300 kalorier och middagen på 500. Då får man dessutom 300 kalorier över till snacks.